Η φιλοσοφία της αποτύπωσης της καλτ σχεδίασης του αυθεντικού Renault 5 στη σύγχρονη έκδοσή του ήταν η αρχή. Ήρθε η στιγμή να ρίξουμε μια ματιά στα παρασκήνια του Renault Design. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι ο François Leboine, Επικεφαλής Σχεδίασης Πρωτότυπων και Εκθεσιακών Μοντέλων της Renault, ο οποίος αναλύει τον τρόπο με τον οποίο επιχείρησε να επιτύχει το συγκερασμό του ρετρό με το φουτουριστικό στοιχείο, έτσι όπως αυτό αποτυπώνεται στο σύγχρονο πρωτότυπο Renault 5, γεφυρώνοντας το παρελθόν με τον παρόν.
Αυτό που ήθελε να καταφέρει ο François Leboine, με το σύγχρονο πρωτότυπο Renault 5, είναι να μας βοηθήσει να ανακαλέσουμε ευχάριστες αναμνήσεις, ικανές να «ζωγραφίσουν ένα χαμόγελο στο πρόσωπό μας». Ως υπεύθυνος για τη σχεδίαση των πρωτότυπων και των εκθεσιακών μοντέλων της Renault, θυμάται την περίοδο εξέλιξης των φωτιστικών σωμάτων του σύγχρονου πρωτότυπου, επιβεβαιώνοντάς ότι αποτυπώνουν όλη τη δουλειά που έχει γίνει με το αυτοκίνητο. Για να το επιτύχει αυτό εφάρμοσε μια αλάνθαστη μέθοδο την οποία υποσχέθηκε να μας αποκαλύψει.
«Αν έπρεπε να επιλέξω ένα και μόνο στοιχείο το οποίο να συμπυκνώνει όλη τη δουλειά που έχει γίνει με το πρωτότυπο Renault 5, αυτό θα ήταν σίγουρα τα φωτιστικά του σώματα».
Το μυθικό Renault 5, σε όλες τις εκφάνσεις του, λειτούργησε ως σημείο αναφοράς
Πριν καν ξεκινήσει η δημιουργική διαδικασία, χρειάζεται η πρώτη ύλη. Κατά το πρώτο στάδιο, που είναι το «αναλυτικό», χρειάζεται να μαζέψεις αρχεία ώστε να τα αναλύσεις, να τα κατανοήσεις και, εν τέλει, να αποδομήσεις το αρχέτυπο μοντέλο. Για να γίνει αντιληπτή η ουσία του μοντέλου, συνελέγησαν φωτογραφίες, σκίτσα του σχεδιαστή Michel Boué, περιοδικά της εποχής, φυλλάδια και μπροσούρες, που όλα μαζί κατέστησαν δυνατή τη μελέτη του μυθικού Renault 5, από κάθε δυνατή γωνία. Παράλληλα, το τμήμα Renault Classic παραχώρησε ένα αυτοκίνητο, που βοήθησε να εντρυφήσουμε ακόμα περισσότερο σε λεπτομέρειες του μοντέλου, όπως είναι τα φωτιστικά του σώματα.
«Πραγματικά εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρο την ιστορία της Renault, και πιο συγκεκριμένα του R5, το οποίο, με την γνώριμη και παιχνιδιάρικη σχεδίασή του, πάντα προκαλούσε ευχάριστα και θερμά συναισθήματα στους ανθρώπους».
Κατόπιν οι σχεδιαστές άρχισαν να κάνουν τα πρώτα σχέδια στο χαρτί, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που λειτουργούν όσοι δημιουργούν cartoon και προσπαθούν να επιτύχουν μια έκφραση με προσωπικότητα. «Μέσα από αυτά τα σχέδια καταφέραμε να συλλάβουμε τα βασικά στοιχεία που είναι απαραίτητα προκειμένου να επιτύχουμε την παιχνιδιάρικη σχεδίαση του μυθικού Renault 5», μας εξηγεί ο François Leboine. Κατόπιν τούτου, οι σχεδιαστές στράφηκαν στα γραφιστικά εργαλεία, προκειμένου να προσδιορίσουν τις αναλογίες, τις υφές, την απόσταση μεταξύ των φωτιστικών σωμάτων, για να ανακαλύψουν την έκφραση, αυτό το χαμογελαστό look της του R5 της δεκαετίας του ‘70.
Επιστροφή στο μέλλον, ή αλλιώς η ‘μέθοδος της εναλλαγής’
Αφού αναλύσουν τα γραφικά χαρακτηριστικά και δουλέψουν πάνω στις αναλογίες, οι σχεδιαστές επιχειρούν αυτό που ονομάζεται εναλλαγή: πρόκειται για μία μέθοδο κατά την οποία παίρνεις ένα αντικείμενο και το τοποθετείς σε μία εναλλακτική πραγματικότητα. «Αξιοποίησαν τη γραφιστική δουλειά που είχε γίνει σε προγενέστερη έρευνα, την ανέμειξαν με την έρευνα που σχετίζεται με τους κώδικες των αντικειμένων της σύγχρονης πραγματικότητας και εκ των υστέρων πρόβαλαν τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες στον φουτουριστικό κόσμο». Για το Πρωτότυπο Renault 5, οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από τον κόσμο της αεροναυπηγικής, της αρχιτεκτονικής, του product design, ακόμα και από τον κόσμο των ηλεκτρονικών.
Χάρη σε αυτή τη μέθοδο της εναλλαγής μεταξύ των οπτικών κωδικών, τα φωτιστικά σώματα του πρωτότυπου μοντέλου μετατράπηκαν σε τεχνολογικά και φουτουριστικά αντικείμενα. Τα φώτα ομίχλης, ένα στοιχείο που απαντούσε συχνά στα αυτοκίνητα εκείνης της περιόδου, έκαναν ένα βήμα στο μέλλον. Μεταλλάχθηκαν σε φώτα ημέρας, που είναι ενσωματωμένα στον εμπρός προφυλακτήρα.
«Είναι πραγματικά σημαντικό το ότι το σύγχρονο πρωτότυπο Renault 5
δεν είναι απλά ένα πιστό αντίγραφο του παλιού μοντέλου, αλλά ένα όχημα που περιέχει στοιχεία του μέλλοντος»
Το τελευταίο στάδιο: η συνάντηση
Στο τέλος έρχεται το πιο σημαντικό βήμα για τους σχεδιαστές, η συνάντηση. Είναι το στάδιο κατά το οποίο μπορούν, πλέον, να αντιληφθούν αν η δουλειά που έκαναν ήταν επιτυχημένη. «Ό,τι και να κάνουμε εμείς, εναπόκειται στην αντίδραση των ανθρώπων γύρω μας να κρίνει αν πετύχαμε διάνα, αν καταφέραμε να αναβιώσουμε το R5 ή αν όλα αυτά δεν ήταν επιτυχημένα», εξηγεί ο François Leboine.
«Οι αντιδράσεις των ανθρώπων στην εταιρεία μάς διαβεβαίωσαν ότι το αυτοκίνητο επρόκειτο να είναι επιτυχημένο, ενώ, τελικά, το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες»
Το σύγχρονο Πρωτότυπο Renault 5 έχει ήδη τύχει ενός πολύ θερμού και ομόφωνου καλωσορίσματος. Είτε πρόκειται για τα φώτα, είτε για το αμάξωμα στο σύνολό του, η διαχείριση των γραμμών και των φουτουριστικών λεπτομερειών εκτιμήθηκε από όλους. Χάρη σε αυτό το πρωτότυπο, ένα από τα πιο εμβληματικά Renault της ιστορίας απέκτησε, πλέον, έναν άξιο διάδοχο. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο σύγχρονο, γοητευτικό και απόλυτα συντονισμένο με τις επιταγές της εποχής. Το DNA της Renault έγινε απόλυτα σεβαστό, ενώ η προβολή του στο μέλλον επιτελέστηκε με επιτυχία. Οπότε «αποστολή εξετελέσθη…»!